K ZAMYŠLENÍ

V té době vystoupil Jan Křtitel a kázal v judské poušti:
„Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království!“

Viz Mt 3,1-12

 

V té době… – Liturgické slavení zpřítomňuje slavenou událost, takže v té době není jen datum „x roku“ a „y před dávnými léty“, ale dnes. Hlas volajícího na poušti zaznívá dnes.
 
V poušti… – Poušť není exotická letní destinace ani atraktivní oblast, kde hvězdy show byznysu testují nové modely z produkce věhlasných automobilových firem. Poušť je místem divokých šelem a loupeživých band. Je také místem vedra, námahy a žízně. Místem, kterému by se člověk nejradši zdaleka vyhnul. Hlas volajícího zaznívá tam, kde člověk objevuje svoje hranice, kde zápasí a kde pociťuje strach… Zaznívá v těch zákoutích duše, kterým by se nejraději vyhnul.
 
Obraťe se, neboť se přiblížilo nebeské království. – Obrácení není podmínkou blízkosti nebeského království, ale důsledkem. Člověk se obrací k Bohu, protože Bůh plný lásky se jako první obrátil k němu. Bůh se svým královstvím nečeká, až se na něj člověk obrátí. To by se tedy načekal! On se přibližuje jako první a člověk v Jeho blízkosti nemůže jinak, než odpovědět. Jak? Obrácením se k Němu.
 
Obrácení tedy není výzva člověka adresovaná zdráhavému Bohu: „Bože, přijď už konečně!“, ale odpověď nerozhodného člověka na Boží výzvu: „Já jsem už blízko! A co ty?“
 
Přinášejte tedy ovoce hodné obrácení! – káže Jan Křtitel, ale neupřesňuje, jaké je to ovoce. Neříká to, protože ho ukazuje sám na sobě:
 
Jan měl na sobě oděv z velbloudí srsti… – Je to prorocký oděv. Podobně je v 2 Král 1,8 představený prorok Eliáš: „muž v chlupatém plášti a bedry opásanými koženým pásem“. Každý pokřtěný má prorocké poslání. Ovoce hodné obrácení je věrnost tomuto poslání.
 
Kolem boků kožený pás – to je výbava člověka, který očekává svého Pána (viz Lk 12,35: „Mějte bedra přepásaná!“) Ovoce hodné obrácení je také připravenost na cestu, ochota „následovat Beránka, kamkoli jde“ (Zjv 14,4).
 
Živil se kobylkami a medem divokých včel – jedlé kobylky údajně bojují proti jedovatým hadům, podobně jako Boží slovo, které je „sladší než med“ (Žl 19,11), přemáhá lži „lstivého hada“. Ovoce hodné pokání je také mít Boží slovo za každodenní pokrm.